HTML

Hétköznapi helyesírás

Javítsunk együtt megkopott helyesírásunkon! Helyesírásunkkal – ha még személyesen nem találkoztunk valakivel – eláshatjuk magunkat, mindjárt az első percben.

FB

Goldenblog 2008 kategóriahelyezett - kultblogok

Legutóbbi hozzászólások

  • bmn: @mdi: miért, azt gondolod, hogy a süket nem jelenti azt, aki nem (vagy alig) hall?... :-o (2022.03.23. 00:53) Egyenlőre vs. egyelőre
  • cila41: A parlamenti üléseken sok képviselőtől hallottam már a következőt "mondok egy példát!Például stb, ... (2019.03.03. 12:47) Degradál
  • leobusz: A számoknál változott a helyesírási mód. Én a régi szerint tanultam, akivel beszéltem és közelítől... (2018.08.05. 01:06) LEGGYAKORIBB HIBÁK (K-Z)
  • suuhh: Ha valami sérti a fülemet, mindig elgondolkozok azon, hogy mi is lehet az az ok, ami miatt valaki ... (2018.02.09. 11:48) Oltsd fel, gyújtsd le
  • Valaki2: @Dester: megjegyzés, a utál - útál (ezt még megértem) durva - dúrva (ezt már kevésbé, nem is hoss... (2017.08.25. 11:21) Muszáj ezt?
  • armisz: Ja és a higyjem az higgyem. Egyébként diplomás vagy? (2017.03.15. 07:46) LEGGYAKORIBB HIBÁK (A-J)
  • feldedr: "A folyamatosan, egy sorba írt címeket a következőképpen lehet írni (az MHSZ alapján):" Éppen jó ... (2017.03.14. 12:35) Címzés és megszólítás
  • Maracska: na még egyszer: hétköznapokon vagy hétköznapokban. (2016.10.25. 07:33) KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
  • blogollol: "a médiák lecsaptak a hírre"? Mióta tud egy fogalom lecsapni bármire is? Egy ember lecsaphat egy l... (2014.05.05. 09:55) Médiák, médiumok
  • mkuk: Ne haragudjatok amiért ennyivel tudok csak hozzájárulni a fenti kis esszéhez, de a háromszögre én ... (2013.10.23. 15:06) Egybeírjuk-különírjuk 1.

2007.04.24. 18:20 | Horváth Oszkár | 22 hozzászólás

Nem vagyunk költők!

EmbermedvedisznóA következő jelenség szerintem annak köszönhető, hogy sokunknak utolsó olvasási élménye az általános iskola idejéből való, az viszont - kiemelve a verseket - nagy hatást gyakorolt ránk. Néhányan talán már nem emlékeznek arra, hogy az irodalmi szöveggyűjtemény nem egy helyesírási referencia, sőt, a sokat emlegetett költői szabadság abban éli ki magát.

Mi nem vagyunk költők, ezért nekünk nem jár a költői szabadság!

Ennek tulajdonítom, hogy nap mint nap összefutok a mindíg, elől, nyílván szavakkal. Talán azzal, hogy összegyűjtöttem néhány ilyen helytelen hosszítást, és rövidítést, hozzájárulok ahhoz, hogy mondjuk jövőre ugyanebben az időben már csak kétnaponta kelljen találkoznom hasonlóval!

Kerülendő: mindíg, elől, hátúl, dícsér, utól(ér), rövíd, példáúl, nyílván, naív
Ajánlott: mindig, elöl, hátul, dicsér, utol(ér), rövid, például, nyilván, naiv

Az, hogy elől, akkor értelmes, hogy például "menekülök egy embermedvedisznó elől", amely teremtmény éppen üldöz engem, sérelmemre elkövetett étkezés konkrét céljával. Erre jó példa a http://www.hasznaltauto.hu oldal, ahol az extrák között konzekvensen az „elektromos ablak elől” és „elektromos ablak hátúl” így szerepel. Nyilván (i!) adatbázisból érkezik a szó, azért rossz minden egyes cikkben, és amikor én hirdettem (i!) meg az autómat, az én hirdetésemben (i!) is így volt írva :((

A hír szóval továbbgöngyölítve felsorolásomat, ezt már nem a költészetnek köszönhetjük, viszont hasonlóan égő, és ostobán néz ki, ha az ember nem jól írja le:

Kerülendő: kultúrált; túrista, túrizmus; hírdetés; felhízlalt
Ajánlott: kultúra -> kulturált; túra -> turista, turizmus; hír -> hirdetés; hízik -> hizlal

Itt az eredeti szóban a magánhangzó hosszú, de a ragozott alakban megrövidül. Nem megrövídűl, hanem megrövidül. Aztán az, néhány pimaszol megkurtított, vagy felhizlalt betű:

Kerülendő:elötte, utánna, belölle, Álltalános, füllhalgató (fül... az anyád úristenit!)
Ajánlott: előtte, utána, belőle, általános, fülhallgató

A blog egyik látogatója, en_huncutka hívta fel a figyelmem arra, hogy kimaradt az, amikor a benn szót keverjük azzal, hogy bent, a kinn szót pedig azzal, hogy kint, és kialakul ez:

Kerülendő: bennt, kinnt, lennt, fennt
Ajánlott: bent vagy benn, kint vagy kinn, lent vagy lenn, fent vagy fenn

Végül, a LEVEL2, azok részére, akik a LEVEL1-en átjutottak (azaz: hogy az LY-t és J-t meg tudták egymástól különböztetni), egy kis ismétlés a kezünkön található 5 ujjról („ez elment vadászni...”), és a bontatlan (azaz originál csomagolású és nem originált), frissen beszerzett, azaz új dolgokról:

Kerülendő: újj, újjat, díjj; díjjas; nyúgdijjas (hej, ez az utolsó már nagyon csibész!)
Ajánlott: új -> újat; ujj -> ujjat; díj; díjas; nyugdíjas

22 komment

Címkék: weboldal klasszikus hibák hosszú vagy rövid költői szabadság


A bejegyzés trackback címe:

https://helyesiras.blog.hu/api/trackback/id/tr3163012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.25. 10:21:11

Kimoderálom magát! :)) Nagyon hülye vagyok a web2-höz, de láttam tegnap, hogy többszörös letöltés számom van RSS-ben, mint konkrét látogatás a weboldalon. Azt hittem pedig, hogy a kutya sem olvas. Na erre fel én is letöltöttem egy ilyen RSS olvasót, és feliratkoztam 5-6 blogra (többek közt a Szószedetre és a Hannibálra is), meglátjuk, tényleg annyira bejön-e.

5-6 éve palmtoppal nyomultam a villamoson, meg a buszon, reggel hírszájtokról ráfrissítettem, RSS még nem volt, nagyon éreztem a szabadságot, azóta azt hiszem, a palmtopom megromlott, megpenészedett, fényt kapott, vagy elporladt, fogalmam sincs, hol rohad. Ha még egy jó Java-alapú mobilos RSS olvasót is ajánlana valaki, meglepően boldoggá tenne átmenetileg.

Elkezdtem összedobni egy táblázatot az itt eddig elhangzott helytelen írásmódú szavakkal és helyes változataikkal - ahol több is van, ott több sorban -, egyelőre 110 sor körül van. Ha már komolyabb, akkor kirakom valahová "DÁNLÓD" szekciónak álcázva, vagy valahogy feldíszítem és beteszem jobbra.

Soma 2007.04.25. 13:22:02

Flurrymail 1.1.37

Read e-mail and RSS feeds on your
cell phone

www.download.com/Flurrymail/3000-2641_4-10578959.html?tag=lst-0-9

Ajánlom még a további találatokat innen:
download.com -->advanced search
category: mobile; description: RSS

Üdv

white_widow 2007.04.26. 10:39:35

Mikor olvasom a blogod, rájövök, hogy egy nagyon régi vágyam válik valóra, anélkül, hogy bármit tennék az ügy érdekében.
Ez ideálisnak mondható, mivel kurva lusta vagyok.

Eddig egy bejegyzés, egy hiba a mérlegem. Javaslom hogy a vessző és az ’és’ kapcsolatáról is váltsunk egy-két keresetlen szót, mert megéri. Mikor vagy-vagy és mikor használható együtt?
Ha nem is tudom, de asszem érzem a helyes használatot. Persze nagyon hamar bebizonyosodhat ennek a szöges ellenkezője is.

A vessző amúgy is kényes téma nálam. Szeretem használni, lehet, túl sokszor is, de azt, aki a levélben történő megszólítás és elbúcsúzás után ezt az írásjelet használja, azt a saját lábával tudnám ízekre pofozni. Őrjítő, hogy azért, mert valaki már írt két angol levelet, úgy érzi, hogy ezt megteheti.


Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.26. 10:58:03

Nagyon jó ötlet a vessző! Engem ezzel kaszáltak el általános iskolában állandóan (értsd: négyest kaptam nyelvtanból), mert nagyon nem éreztem. Az "és" és a vessző tényleg mehet egy cikkbe!

Elöljáróban annyit érdekességként, hogy van egy olyan szabály ami megengedi, hogy amikor már halmozódnának a vesszők, elhagyhass belőle, akár a "hogy" elől is elhagyhatod, pedig oda elvileg muszáj kitenni. Bizarr.

A megszólításban a vessző valóban az angol levélből jön, és az emberek erőltetve használják, annak ellenére, hogy szerintem tudják, hogy nem helyes. Ráadásul ezt is rosszul tudják, ugyanis az MHSZ 253. szerint "Magánlevelekben a kiemelt megszólítások után vesszőt is lehet tenni" - ez tehát igazolná az angol változat használatát magánlevélben, csakhogy szerintem senki nem tud erről a szabályról. A 254. és 255. is megengedi a vesszőt, de nem a kiemelt megszólításokban (tehát ha nem hagyunk ki utána 1 sort, hanem folyamatosan írjuk).

A megszólítás mellett a címzésről is lehet, hogy kéne írni, mondjuk abban nincs különösebb állásfoglalás, hanem a posta által aktuálisan használt címminták a mérvadóak, ugyanúgy, ahogy a szabványos mértékegységek írásmódjáról sem az MHSZ nyilatkozik, hanem valami miniszteri rendelet. Érdekes dógokkk...

Ami a vesszők használatához kapcsolódó vonzalmadat illeti, egyrészt ez (látens) buziság :), másrészt azért lehet, hogy úgy érzed, túl sok vesszőt használsz, mert nem tőmondatokban, hanem értelmes, többszörösen összetett mondatokban fejezed ki magad(at).

white_widow 2007.04.26. 16:57:34

Ez így, a nap végéhez közeledve szívet melengetően jól esett...

en_huncutka · http://enhuncutka.blog.hu/ 2007.04.30. 10:19:45

Szia, ma reggel kaptam pont fejgörcsöt egy fennt, bennt -es levéltől...és már kezdtem magamban kételkedni. Nem mondom, hogy nem írok én is hibásan, sokszor, de próbálom a lehetetlent.
Ajánlanám figyelmedbe (bár még nem jutottam a végére a helyesírás.blog-nak) a kézpénz-es figyelemfelkeltést. Sajnos nagyon sokan, azt hiszik, hogy a kezünk miatt z-vel írjuk, pedig, az készpénz. Egyszer még otthon láttam is egy ilyen táblát: "kézpénzért beszámítjuk" . Komolyan mondom, le fogom fényképezni, ha arra járok legközlebb. Nagyon örülök, hogy most megtaláltam ezt a kis blogot, ide vissza fogok járni. (örülök a hirdetés-nek, az is fájó pont az í-nek sok embernél).
Bocs, a fecsegésért! Szép napot!

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.05.03. 11:06:04

Köszönöm a tippeket, leírtam! A készpénzhez hasonlókat még gyűjtöm, mert van egy halom ilyen félrehallott kifejezés. A bent/fent/benn/fenn keverés ebbe a cikkbe tartozott volna, úgyhogy egy külön bekezdésbe be is írtam.

Surfin · http://surfin.blog.hu 2007.05.03. 16:37:57

"A bent/fent/benn/fenn keverés..."
Hirtelen megijedtem, azt hittem, hogy arra akarsz utalni, hogy a két szó nem ugyanazt jelenti, vagy az egyik nem jó. De szerencsére megnyugodtam :)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.05.03. 18:19:38

Ha valamit javítanom kell, akkor szóljatok, mert néha eléggé szét vagyok esve. Kösz, hogy figyelsz!

white_widow 2007.05.04. 09:44:28

Látom, ennél a topic-nál vannak a legfrissebb bejegyzések, így én is ide írom azt, amin ma kegyetlenül felbasztam magam az autóban, miközben a munkába igyekeztem.
Hallgatom az egyik kedvenc állomásomat, a Tilos rádiót. Aki ismeri, az bizonyára egyet tud velem érteni abban, hogy a kereskedelmi rádiózás intellektuálisabb hullámát képviselik. Intelligens és intelligensnek mondott emberek beszélgetnek az élet kis és nagy dolgairól, az ember azt gondolná, hogy itt aztán abszolút a cizellált szellemi táplálékot kapja. De nem!
A négy beszélgetőpartnerből – köztük szociológus és történész is - három permanensen elhagyta a szóvégi ragok „n” betűjét.
Magyarul: „Irakba a konfliktus abból fakad” vagy „itt vagyok Tokióba”, de visszanézve a saját soraimat – „autóba, miközbe, abba”
Empirikus tapasztalataim szerint egyelőre még csak szóban terjed, de ott már úgy, mint a kolera. Félő, előbb-utóbb írásban is megjelenik és akkor kinek több, kinek kevesebb fájdalmára durva agyérgörcsben fogok el-, de leginkább átszenderülni…
Kérek mindenkit, hintsük az igét!!!

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.05.04. 10:29:08

White_widow: az említett ban-ben témához kapcsolódó cikk: helyesiras.blog.hu/2007/04/09/spanyolba Spanyolba).

Szimplán suttyóság így beszélni. És szerintem, akik így mondják, így is írják, kivéve, ha olyan lassan írnak, hogy van idejük elgondolkodni rajta. Az ilyeneknek írás és olvasás közben mozog a szájuk, táncolás közben számolnak, a walkmanből meg az szól, hogy „Kilégzés, belégzés, kilégzés...”. Remélem, olvasnak és életük végéig mindig undorral gondolnak majd rám, ahányszor kimondják ezeket a szavakat, de legalább helyesen!

Dester 2007.08.30. 17:37:20

Azt észrevettétek már, hogy az "intelligencia" és "intelligens" szavakat hányan írják egy darab l (L) betűvel? Fél évig olyan cégnél dolgoztam, amelynek a nevében benne volt ez a szó, és akárhányszor számlát kértem, mindig egy darab l-lel kaptam készhez. (Mindig!) Na de nem égő felvilágosítani valakit arról, hogy az "intelligencia" szó írásmódja intelligencia kérdése? :D

Dester 2007.08.30. 17:39:42

Azt észrevettétek már, hogy az "intelligencia" és "intelligens" szavakat hányan írják egy darab l (L) betűvel? Fél évig olyan cégnél dolgoztam, amelynek a nevében benne volt ez a szó, és akárhányszor számlát kértem, mindig egy darab l-lel kaptam készhez. (Mindig!) Na de nem égő felvilágosítani valakit arról, hogy az "intelligencia" szó írásmódja intelligencia kérdése? :D

A -ba/-be ragokhoz: a másik véglet is megfigyelhető néhányszor, amikor mindenből -ban/-ben lesz...

swoon · http://postalada.freeblog.hu 2007.09.03. 13:57:24

Nem találtam a szavak eredetére utaló címkét, így itt kérdezem meg (miután a "lábas" rejtélyt megoldottuk): miből ered az "elmacskásodott" kifejezés? Talán arra utal, ahogy a macska sok fekvés után nyújtózik egy nagyot, hogy felfrissítse elgémberedett lábait?

lyenő 2007.09.06. 20:36:32

Sziasztok!
Talán nem jó helyre írom a kérdést, de új vagyok itt. Miután hosszas keresgélés után sehol sem találtam kézzel fogható bizonyítékot az igazamra, gondoltam megkérdezlek Titeket, mint látszólag hozzáértő személyeket:) Szóval baráti társaságban felmerült a kérdés, hogy az óvoda rövidített verzióját rövid vagy hosszú "o" val írjuk-e. Vagyis ovi/óvi közül melyik a helyes írásmód. Szerintem -bár az óvoda "ó" -val írandó-, az ovi mégis röviddel, de nyugodtan javítsatok ki, ha tévednék. A helyesírási szótárban sajnos nem találtuk a megoldást, sem pedig máshol, szóval végső kétségbeesésemben fordultam hozzátok:) Előre is köszi.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.09.12. 21:09:33

Köszönöm én is a választ a lábasra, főleg, mivel etimológiai irodalommal, avagy online forrással nemigen rendelkezem, és nem érdeklődés hiányában, hanem... csak.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.09.12. 21:17:05

Hopp, ezt nem ide akartam. Sajnos a szószedet adatbázisomban nem találom, így én is csak szavazni tudok, én úgy gondolom, hogy OVI, rövid o-val. Nem tudom amúgy, mitől rövidül meg, különben idevágnám a szabályt. Nem hiszem, hogy szabályt alkottak erre, egyszerűen hagyomány, és nem konzekvens. Pl. húg, húgom vs. óv, óvoda, ovi.

lyenő 2007.09.14. 19:31:46

Köszönöm szépen a megerősítést \"ovi\" témában:)

akaratos · http://haha.haha.hu 2008.03.10. 16:18:36

Hat szerintem meg de. Koltok vagyunk es kesz. Tessek figyelembe venni, hogy sosem ujulna a nyelv, ha nem lennenk. Nem csak a koltoke a vilag, le az ekeztettel, meg az onkentes nyelvmegmentokkel! Alszentek! 100 ev mulva egesz mast mond majd az unokad, es nevet rajtad. "Mi nem vagyunk költők, ezért nekünk nem jár a költői szabadság!" Ez egy hulyeseg, lasd be. Ha a "koltokre" biznad a dolgot, a feje tetejere allna a vilag...

xxTomxx 2008.03.10. 16:39:22

Az, ha elöl és hátul helyett azt írod, "elől" és "hátúl", nem nyelvújítás. A nyelvújítókat nyugodtan szembeállíthatod a vaskalaposokkal. De azokat, akik nem tudnak helyesen írni, ne állítsd szembe azokkal, akik igen. Mert nem önszántukból írnak rosszul, hanem mert nem tudnak. Direkt ékezet nélkül írni teljesen más tészta, mint az, ha fel se fogod, mi az az ékezet.

Aki választ, válasszon olyan írásmódot, amilyet csak szeretne. Aki viszont sutyi ahhoz, hogy felfogja, van választási lehetősége, annak biztosítani kell követhető példát (példákat), hogy meg tudja értetni magát, rendelkezzen 1 olyan nyelvjárással, amit mindenki ismer, különben éhen hal. Ez a jó példa alapuljon konzekvens nyelvhasználaton, tehát szabályokon! Lehet az is a szabály, hogy az "elől" a helyes, a lényeg, hogy mindenki tudjon róla, hogy mit jelent. Ettől válik alkalmassá arra, hogy tudományos munkát, szakmát értsünk meg általa, szervezetben dolgozzunk (amelyek közül néhány pont az ilyen kevésbé jó képességűek segítésén fáradozik, például) és ettől marad oktatható, ez adja meg az esélyt bárkinek, hogy az otthon szóban felvetteken túlmutatóan is képezze magát. Azaz, hogy kevésbé társalkodó képes családi háttérből BÁRKI kultúremberré képezze magát, vagy viszont.

xxTomxx 2008.03.10. 16:41:34

Tömörebben: az új koncepció forradalom lehet, a butaság és következetlenség viszont nem az.
süti beállítások módosítása