HTML

Hétköznapi helyesírás

Javítsunk együtt megkopott helyesírásunkon! Helyesírásunkkal – ha még személyesen nem találkoztunk valakivel – eláshatjuk magunkat, mindjárt az első percben.

FB

Goldenblog 2008 kategóriahelyezett - kultblogok

Legutóbbi hozzászólások

  • bmn: @mdi: miért, azt gondolod, hogy a süket nem jelenti azt, aki nem (vagy alig) hall?... :-o (2022.03.23. 00:53) Egyenlőre vs. egyelőre
  • cila41: A parlamenti üléseken sok képviselőtől hallottam már a következőt "mondok egy példát!Például stb, ... (2019.03.03. 12:47) Degradál
  • leobusz: A számoknál változott a helyesírási mód. Én a régi szerint tanultam, akivel beszéltem és közelítől... (2018.08.05. 01:06) LEGGYAKORIBB HIBÁK (K-Z)
  • suuhh: Ha valami sérti a fülemet, mindig elgondolkozok azon, hogy mi is lehet az az ok, ami miatt valaki ... (2018.02.09. 11:48) Oltsd fel, gyújtsd le
  • Valaki2: @Dester: megjegyzés, a utál - útál (ezt még megértem) durva - dúrva (ezt már kevésbé, nem is hoss... (2017.08.25. 11:21) Muszáj ezt?
  • armisz: Ja és a higyjem az higgyem. Egyébként diplomás vagy? (2017.03.15. 07:46) LEGGYAKORIBB HIBÁK (A-J)
  • feldedr: "A folyamatosan, egy sorba írt címeket a következőképpen lehet írni (az MHSZ alapján):" Éppen jó ... (2017.03.14. 12:35) Címzés és megszólítás
  • Maracska: na még egyszer: hétköznapokon vagy hétköznapokban. (2016.10.25. 07:33) KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
  • blogollol: "a médiák lecsaptak a hírre"? Mióta tud egy fogalom lecsapni bármire is? Egy ember lecsaphat egy l... (2014.05.05. 09:55) Médiák, médiumok
  • mkuk: Ne haragudjatok amiért ennyivel tudok csak hozzájárulni a fenti kis esszéhez, de a háromszögre én ... (2013.10.23. 15:06) Egybeírjuk-különírjuk 1.

2008.03.31. 13:25 | Horváth Oszkár | 9 hozzászólás

Időjárásjelentés

Sziasztok! Szólistánk (a leggyakoribb hibák) hozzáfűzései közt Rooza kérdésére annyi ideig írtam a választ, hogy rádöbbentem, ha ennyi időt töltök a válaszolgatással, akkor bejegyzésben is válaszolhatnék... nem éreztem eddig rá, bocs. Most ez fog következni. Rooza mondja:

Időjárásjelentés vagy időjárás-jelentés

„Szép napot!

Már azt hittem, hogy nyugdíjba vonult ez a blog, de látom, hogy hozzászólásokban még él:)

Kérdésem, hogy mi a helyes?:
(1) időjárásjelentés (ez az én verzióm); (2) időjárás-jelentés (elte.hu); (3) időjárás jelentés (ami gyakran előfordul a net-en, de úgy érzem, mintha szétesett volna a szó)”.

Rooza egyébként nagyon szemfüles, mert kifigyelte, hogy hozzászólásokban él ez a blog. Úgy látom, nem mindegyikről kapok e-mail figyelmeztetőt, úgyhogy tessék erőszakosabbnak lenni.

A kérdéses szót egyébként kötőjellel kell írni, több forrás is megerősítette, tehát időjárás-jelentés. Mégis, egy kis elmélet hozzá:

(1) Egybeírhatnánk, ha:
- az időjárást nem tekintjük összetett szónak
- mert akkor 2 szóból álló összetétel, és mindegy milyen hosszú

(2) Kötőjellel írnánk, ha:
- idő + járás + jelentés = 3 szó
- és mivel 3 szó, ÉS 6 szótagnál is hosszabb, kell a kötőjel

(3) Különírnánk, ha:
- megmagyaráznánk, hogy ez minőségjelzős szókapcsolat ("milyen jelentés?" - "Időjárás." Sssssssz...)
- vagy ha különírva más jelentése lenne ("az időjárás jelentése az indián varázslók számára az istenek üzenete volt")

Az utolsót szerintem húzzuk is ki. Az első kettő között szerintem akkor lehet vita, ha azt boncolgatjuk, hogy az időjárás összetett szó-e. Az időnek külön van értelme, és mivel tudjuk már, hogy a helyes írásmód az időjárás-jelentés, nyilván akkor a járást is elfogadjuk (hiszen: délceg járás / falu+járás+megye / csajjal járásnak levés :).

Van egy szószedet adatbázisom, abban amúgy egybeírva szerepel, ezért nem lehet vakon arra hagyatkozni, illetve ezért nem írtam arra építve egy helyesírás-keresőt. Ezen kívül még 453 olyan szó van a 70.000-ből, ami 6 szótagnál hosszabb, és az adatbázis szerint egybeírjuk például az alábbi többszörös összetételeket:
- autó|busz|kalauz
- kálium|hiper|mangán
- közép|osztály|szerűség
- osztály|elő|ítélet
- rádió|köz|vetítés
- rendező|pálya|udvar

Illetve szabad|alom|bitorlás :))) (Csak hülyéskedek.) Ezek oka egyébként gyakran az, hogy sokkal szembetűnőbb a jelentésváltozás különíráskor, vagy az, hogy a pályaudvar, közvetítés, előítélet annyira összetett szó, mint a szarvas. :-) A kollégám talált egy nagyon szépet az Osiris Helyesírásban: gyorsaságimotorkerékpáros-világbajnokság. Itt meg azért lehet 10 szóta egyben, mert két kötőjelet nem írhatunk egy szóba, különírva viszont más lehet a jelentése. Az ide kapcsolódó fontosabb szabályok tömörítve: Egybeírjuk-különírjuk 1.

9 komment · 1 trackback

Címkék: egybe vagy külön helyesírás blog


A bejegyzés trackback címe:

https://helyesiras.blog.hu/api/trackback/id/tr19404529

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Haga clic en la siguiente publicación 2018.01.20. 16:33:14

Birth certificate brazil english example - teusekb

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.03.31. 13:54:43

Hm, ha valaki tudja, miért idojarasjelentes_3 lett az URL, habár előre megmondtam, hogy /idojarasjelentes legyen, akkor az ossza meg velem! Köszi. Képtelen vagyok azt a hármas kiölni onnan. Marad.

Judit 2008.04.03. 12:55:26

Sziasztok,

Ha már itt tartunk: gyalogosátkelőhely?????????

Köszi!

Rooza · http://susside.blogter.hu 2008.04.04. 09:37:35

Köszönöm, köszönöm !
Épp ma láttam a TV-ben a főcímet:
időjárás-jelentés
mintha ez lenne a hivatalos, de szerintem az időjárás már közismerten egy fogalmat jelöl, hogy azt nem is számolnám két külön szónak, ha az összetettséget vizsgálom az időjárásjelentésben.
fontos megjegyzés:
nem vagyok nyelvész, csupán szeretném megőrizni a vélt, vagy valós helyes nyelvhasználatomat, és amikor valamiről úgy érzem, hogy nem stimmel, keresem hozzá a szabályokat.

Tükrözhetem-e a bejegyzésedet a "süss ide" blogomban? Csak a google-találat szaporítása miatt ?
Vagy a szószedetet? Lehet, hogy a bevezető(led) részt beidézem, és továbbítom ide egy link-el (no ez is kérdés lehet). :)

Másik téma, hogy megspóroljam a chaptha pötyögtetését.

Kerestem a net-en a játszik ige ragozását, pontosabban a játszja eset megoldását, ami tudomásom szerint játssza lenne (nem a felszólító módról beszélek, hanem pl. Latinovits játssza a főszerepet). Google-zás közben a saját blogom jött elő, ahol a játszik ige ragozásárt idézem, de a felszólító mód esetében. Úgy tűnik, hogy fontosabb bugyrokban nem keres (amiből idéztem), de majd segítünk neki :)
a szószedetben nincs benne.
tehát:
zenével kapcsolatban- "nem játsza le"/"nem játssza le"
( a zenelejátszók korában ez nagyon sokszor szerepel a net-en!)
focicsapat mérkőzései- lejátsza a meccset/lejátssza a meccset
színész témakör - "Jágó szerepét játsza majd"/"Jágó szerepét játssza majd"
Tehát erről szeretnék egy hivatalos értekezést olvasni :)

Még egy, ami OFF
ezt a kommentdobozt tudnád-e szélesebbre venni?

Rooza · http://susside.blogter.hu 2008.04.04. 09:55:01

ezt találtam :
www.jgytf.u-szeged.hu/~vass/vlszof2.htm
12. Írja be a táblázatba a játszik ige megfelelő alakjait!

Mód, idő, szám, személy Alanyi ragozás Tárgyas ragozás
ikes változat iktelen változat
kijelentő, jelen, egyes 3. játszik játszik játssza
feltételes, jelen, egyes 1. játszanám játszanék játszanám
felszólító, jelen, egyes 2. játsszál, játssz játsszál, játssz játszd, játsszad
felszólító, jelen, egyes 3. játsszék játsszon játssza

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.04.05. 13:30:07

Ez nagyon jó! Biztosan sokak számára egyértelmű, de én sokáig erőltettem azt, hogy 'játsza', mondván hogy nem felszólító mód, de éreztem, hogy ez ferde. Ha ez a forrás hiteles, akkor egy probléma kipipálva!

Cserébe kiszélesítettem a komment boxot, balra vinni sajnos nem tudom, jobbra meg azért nem engedtem ki a széléig, mert úgy csúúúúúnya.

A 'játsszék'-ot aláírom, nagyon vicces úgy használni, és ráadásul helyes :))

És a tetszik - 'tessen'-nel mi a helyzet? És a csuklás felszólító módban? :D

plexus 2008.04.06. 08:32:16

a csuklás népszerű kérdés: a Nytud Intézet honlapján a GYIK-nél fő helyen olvasható a válasz.
www.nytud.hu/oszt/nyelvmuvelo/gyik/csuklik.html

Rooza · http://susside.blogter.hu 2008.06.27. 22:19:36

Figyeltem ám, köszönöm!

Egyúttal egy kérésem van: nyiss egy kérdések/felvetések bejegyzést. Másutt is kezd gyarapodni az off-bejegyzés alkalmazása, ahová mindenféle zöldséget lehet írni a hozzászólásokban.

Ennek hiányában van kérdésem:
kevésbé
többé-kevésbé,

Rooza · http://susside.blogter.hu 2008.06.27. 22:23:17

a nyilak miatt lemaradt egy rész..

ezzel folytatódott:
nem kevés az egy db. b?

az egy s két b szabály csak a kisebb esetében igaz?

Doree666 2008.07.17. 00:12:43

nincs olyan, h kálium-hipermangán :] a kálium-permanganát a "kémiai" neve, a hétköznapi meg a hipermangán.
süti beállítások módosítása