HTML

Hétköznapi helyesírás

Javítsunk együtt megkopott helyesírásunkon! Helyesírásunkkal – ha még személyesen nem találkoztunk valakivel – eláshatjuk magunkat, mindjárt az első percben.

FB

Goldenblog 2008 kategóriahelyezett - kultblogok

Legutóbbi hozzászólások

  • bmn: @mdi: miért, azt gondolod, hogy a süket nem jelenti azt, aki nem (vagy alig) hall?... :-o (2022.03.23. 00:53) Egyenlőre vs. egyelőre
  • cila41: A parlamenti üléseken sok képviselőtől hallottam már a következőt "mondok egy példát!Például stb, ... (2019.03.03. 12:47) Degradál
  • leobusz: A számoknál változott a helyesírási mód. Én a régi szerint tanultam, akivel beszéltem és közelítől... (2018.08.05. 01:06) LEGGYAKORIBB HIBÁK (K-Z)
  • suuhh: Ha valami sérti a fülemet, mindig elgondolkozok azon, hogy mi is lehet az az ok, ami miatt valaki ... (2018.02.09. 11:48) Oltsd fel, gyújtsd le
  • Valaki2: @Dester: megjegyzés, a utál - útál (ezt még megértem) durva - dúrva (ezt már kevésbé, nem is hoss... (2017.08.25. 11:21) Muszáj ezt?
  • armisz: Ja és a higyjem az higgyem. Egyébként diplomás vagy? (2017.03.15. 07:46) LEGGYAKORIBB HIBÁK (A-J)
  • feldedr: "A folyamatosan, egy sorba írt címeket a következőképpen lehet írni (az MHSZ alapján):" Éppen jó ... (2017.03.14. 12:35) Címzés és megszólítás
  • Maracska: na még egyszer: hétköznapokon vagy hétköznapokban. (2016.10.25. 07:33) KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
  • blogollol: "a médiák lecsaptak a hírre"? Mióta tud egy fogalom lecsapni bármire is? Egy ember lecsaphat egy l... (2014.05.05. 09:55) Médiák, médiumok
  • mkuk: Ne haragudjatok amiért ennyivel tudok csak hozzájárulni a fenti kis esszéhez, de a háromszögre én ... (2013.10.23. 15:06) Egybeírjuk-különírjuk 1.

2007.04.14. 23:18 | Horváth Oszkár | 11 hozzászólás

Minél inkább havazik, annál inkább hull a hó

Micimackó és NyusziNem tudok ódákat zengeni erről, ezt egyszerűen csak így írják.

Kerülendő: minnél, ... anál
Ajánlott: minél, ... annál

Nyilván ez azért van, mert az "annál" nem más, mint az "az"+"nál", és itt valamiféle fordított hasonulás lehet. És emiatt a "minél"-t is duplán akarjuk írni, szerintem mondani sem illik duplán, de írni csak egy n-nel kell (minél = "ami"+"nél").

Nem úgy, mint az ehhez-ahhoz páros esetében, ahol mindkét szónál a z-ből h lesz: "ez"+"hez", "az"+"hoz".

Kerülendő: ehez, ahoz
Ajánlott: ehhez, ahhoz

Kerülendő: emmiatt, ammiatt
Ajánlott: amiatt, amiatt

11 komment

Címkék: klasszikus hibák hasonulás


A bejegyzés trackback címe:

https://helyesiras.blog.hu/api/trackback/id/tr8458713

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csikszem · http://www.agyampark.hu 2007.04.16. 10:15:06

És mi a helyzet ez emmiatt/emiatt és ammiat/amiatt párossal? :)

csikszem · http://www.agyampark.hu 2007.04.16. 10:15:57

Ráadásul el is rontottam... van ott egy lemaradt "t" betű. :)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.16. 10:21:59

Ezt így még soha nem láttam leírve! Kemény... buááágrrrr. Beírtam a cikk végére. Köszi!

Surfin · http://surfin.blog.hu 2007.04.16. 11:04:57

De az avval/evvel se gyenge :D. (Múltkor asszem a Népszabadságban láttam így leírva, na az már tényleg durva volt.)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.16. 11:27:14

Bocs, ez hosszú bejegyzés lesz.

Szerintem is nagyon szarul hangzik az evvel-avval, az egyik barátomat szoktuk rendszeresen elővenni miatta. Fel volt írva, hogy foglalkozom vele, a cikkbe viszont végül szándékosan nem került be. Miért?

Mert az MHSZ 45. bekezdésében legnagyobb meglepetésemre ez áll: "Mind az igék, mind a névszók toldalékos formái között vannak olyan kettős alakok, amelyek a köznyelvben egyaránt használhatók", majd példaként az ezzel-evvel, azzal-avval is fel van sorolva. Megalázó felismerés, lám, én máris tanultam valamit!

További példák itt: „hullt-hullott, öregedik-öregszik, vágd-vágjad, lopódzik-lopózik, várniuk-várniok, épp-éppen” (így!).

És akkor folytatom az idézetet: „Az alakváltozatok nem mindig azonos értékűek. A hallgatódzik és hallgatózik, az evvel és ezzel stb. között NEMIGEN VAN KÜLÖNBSÉG. Viszont az írj, moss, add, hidd stb.
nyomatékosabb felszólítás, mint az írjál, mossál, adjad, higgyed stb. Az állsz, keveslem, küldte, érte stb. hétköznapi használatú, az állasz, kevesellem, küldötte, érette stb. kissé
ünnepélyesebb, régiesebb. A látniok, szeretniök stb. elavuló formák.

Tehát ezt úgy néz ki, bebuktuk, nem volt igazunk! Azon még elgondolkodom, hogy szóljak-e a srácnak, vagy inkább "sunyiban elhallgatom" / "lehozom sunyiba' " (szleng!) :)

Erről szívesen megtudnék amúgy többet! Mert elvileg ez+vel és az+val, és ugye vagy a v hasonul (=ezzel), vagy a z (=evvel). A hasonulás pedig nekem nem úgy rémlik, mint ahol válogatni lehetett, hogy így, vagy úgy alkalmazom, de hát ezek szerint... Az ez+hez sem "ezzez" lesz, hanem "ehhez"... vigyáztam!

Nyelvészt ide, aki ezt megmondja, mert én csak egy helyesírására igényes parasztgyerek vagyok!

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.16. 11:29:38

Ja és most látom, a "hidd" és a "higgyed", a két szó tábora egymást rendszeresen keresztbe-kijavítja, ennek is utána kéne néznem...

Surfin · http://surfin.blog.hu 2007.04.16. 18:09:50

Asztarohatt :o. Sose gondoltam volna. Előbb tudom, akkor minden magyardolgozatomba leírom, sztem tanárt is tuti zavarta volna :D

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.16. 22:32:53

Nagyon jó link! De nyugtass meg, akkor nagyjából jól következtettem én is (helyes + kétféle hasonuláson való elkmélkedésem)! Attól eltekintve, hogy én a nyelv változását hangoztatom (és ez szerintem így is van), a helyesírás változását viszont nem. Ez is korrekt megfogalmazás így, szvsz. Don B nem tudom ki, de már idéztem tőle korábban, mert akkor is igaza volt.

SLOBY · http://www.asdf.com 2008.02.19. 09:52:32

Azért az annál-> anál poén kihagyása eléggé le nem csapott magaslabda :)

mimke · http://mimoza.freeblog.hu 2008.07.11. 15:11:34

Bocs, hogy itten nem éppen szalonképes leszek, de (sajnos) ezen a minél-annálon mindig gondolkodnom kell, úgyhpgy végül úgy jegyeztem meg, hogy anál az nem lehet, mert az mást jelent...
süti beállítások módosítása