HTML

Hétköznapi helyesírás

Javítsunk együtt megkopott helyesírásunkon! Helyesírásunkkal – ha még személyesen nem találkoztunk valakivel – eláshatjuk magunkat, mindjárt az első percben.

FB

Goldenblog 2008 kategóriahelyezett - kultblogok

Legutóbbi hozzászólások

  • bmn: @mdi: miért, azt gondolod, hogy a süket nem jelenti azt, aki nem (vagy alig) hall?... :-o (2022.03.23. 00:53) Egyenlőre vs. egyelőre
  • cila41: A parlamenti üléseken sok képviselőtől hallottam már a következőt "mondok egy példát!Például stb, ... (2019.03.03. 12:47) Degradál
  • leobusz: A számoknál változott a helyesírási mód. Én a régi szerint tanultam, akivel beszéltem és közelítől... (2018.08.05. 01:06) LEGGYAKORIBB HIBÁK (K-Z)
  • suuhh: Ha valami sérti a fülemet, mindig elgondolkozok azon, hogy mi is lehet az az ok, ami miatt valaki ... (2018.02.09. 11:48) Oltsd fel, gyújtsd le
  • Valaki2: @Dester: megjegyzés, a utál - útál (ezt még megértem) durva - dúrva (ezt már kevésbé, nem is hoss... (2017.08.25. 11:21) Muszáj ezt?
  • armisz: Ja és a higyjem az higgyem. Egyébként diplomás vagy? (2017.03.15. 07:46) LEGGYAKORIBB HIBÁK (A-J)
  • feldedr: "A folyamatosan, egy sorba írt címeket a következőképpen lehet írni (az MHSZ alapján):" Éppen jó ... (2017.03.14. 12:35) Címzés és megszólítás
  • Maracska: na még egyszer: hétköznapokon vagy hétköznapokban. (2016.10.25. 07:33) KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
  • blogollol: "a médiák lecsaptak a hírre"? Mióta tud egy fogalom lecsapni bármire is? Egy ember lecsaphat egy l... (2014.05.05. 09:55) Médiák, médiumok
  • mkuk: Ne haragudjatok amiért ennyivel tudok csak hozzájárulni a fenti kis esszéhez, de a háromszögre én ... (2013.10.23. 15:06) Egybeírjuk-különírjuk 1.

2008.04.06. 11:35 | Horváth Oszkár | 18 hozzászólás

Blogok helyesírása

Helyesírási hibák statisztikájaTavaly a RE blogban megjelent egy pályázat, ami arra buzdította az olvasókat (és az írókat), hogy igyekezzenek kerülni bizonyos típushibákat, olyanokat, mint a mi Szólistánkban szereplő elírások. Erről én is írtam „Pályázat” című bejegyzésemben, pontosan egy évvel ezelőtt.

A teljes helyesírás statisztika innen letölthető PDF formátumban.

A táblázatban szereplő helytelen írásmódokhoz kapcsolódó „helyes megfejtést” a Szólistában megtaláljátok, amit ebből az alkalomból körülbelül 30 sorral bővítettem.

Először is a tanulság. A táblázatban sötétebb pirossal jelöltem azokat a szavakat, amik az elmúlt 1 év során a blogok méretéhez képest is (arányosítva!) négyszer gyakrabban fordulnak elő! Ezek:

  • nem lessz, lessz olyan (helyesen: lesz!)
  • vane olyan (helyesen: van-e olyan!)
  • 1-el, 2-el, 3-al, 4-el (helyesen: 1-gyel, 2-vel, 3-mal, 4-gyel, stb.)

Szégyen gyalázat! Beszámolhatok ugyanakkor néhány pozitívumról is, vannak olyan hibák, amelyek előfordulása egy-egy blogban a negyedére csökkent, és eközben más blogban sem növekedett. Ilyenek:

  • írdd (helyesen: írd!)
  • kissebb (helyesen: kisebb!)
  • lehete (helyesen: lehet-e!)
  • 9-el (helyesen: 9-cel!)

Ezért nem fogom külön megdicsérni az internetezőt, és nem választom a 2008-as év emberének sem, mint a Time Magazine tette 2006-ban. Aki magára ismer valamelyik hibában, most jegyezze meg! Ennyit kérek. Tanuljon meg idén egy vagy két típushibát helyesen írni, esetleg nézze át Szólistánkat, ahol még találhat hasonlókat! Jövőre pedig látogasson el ide újra - köszönöm!

A módszerről: tavaly megszámoltam néhány tipikusan jól írt szó előfordulását a három legnagyobb blogszolgáltatónál - ezeket idén újra megszámoltam a Google segítségével, így tudtam következtetni arra, hogy az egyes blogok tavaly óta mennyit nőttek. Így arányosítottam, tehát ha egy blog oldal teljes tartalma 6x-osára nőtt, a hibák száma 3x-osára, akkor valójában a hibák gyakorisága a felére csökkent, és ez jót jelent.

A tavaly ern0 (a RE blog szerzője) által már leszámolt hibás szavakat idén én is a Google-lel számoltam össze, a táblázatban ezek is szerepelnek.

Számolás közben egy pillanatig sem éreztem jól magam, és zöldek ide vagy oda, azt kell mondjam, szépen hülyülünk. Az egyetlen pozitívum az ebben a temérdek szövegben, hogy olvashatjuk egymás gondolatait, bárkiét, mert attól, hogy valakinek nem tökéletes, nem túl jó vagy egyenesen pocsék a helyesírása, nem lesz kevésbé érdekes, lehet szellemes, kreatív, fantáziadús, érzelmes, okos és szép is. De milyen jó lenne, ha mégis lenne összefüggés! Jófej emberek! Jó bloggal rendelkezők! Válasszatok ki 3-4 szót a listáról, és mától írjátok helyesen!

18 komment

Címkék: klasszikus hibák szólista helyesírás blog átvett cikk


A bejegyzés trackback címe:

https://helyesiras.blog.hu/api/trackback/id/tr36413358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DeluksZ 2008.04.06. 23:28:32

Nagyon hasznosnak találom a blogot. Kár, hogy viszonylag ritkásak a bejegyzések.

pazzo · http://pazzo.freeblog.hu 2008.04.08. 08:35:52

A számnevekkel bajban vagyok,ezt most látom.Igyekezni fogok.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.04.08. 09:17:43

DeluksZ: köszi! Nézd a jó oldalát: ha kevés bejegyzés van, egy új látogató is végig tudja olvasni az egészet :]

pazzo: ha megvan a motiváció és a lendület, olvasd el ezt is: helyesiras.blog.hu/2007/05/24/elsejen - megjegyzem, én is bajban voltam velük, legalábbis rá kellett döbbenjek, hogy sokat felejtettem. (Még szép.)

jos 2008.04.08. 09:49:30

miért nem mondod ki- ezek egyszerű durva helyesírási hibák, nem "elírások". és ha vki a blogjában leírja őket, akkor a hétköznapjaiban is leírja, szóval ez nem a blogok jellemzői, hanem azt jelzi, az illető egyszerűen nincs tisztában az alapvető helyesírási szabályokkal. az alapvetőt aláhúznám. és nagyon udvariasan és szépen fogalmazol, de talán mondhatnád azt is, ezeket kész, meg kellett tanulni, nincs pardon, nem kellene tolerálni, ilyen hibákkal elvileg érettségit sem lett volna szabad kapni. és ez egy tipikus példája annak, h lehet, h sok marhaságot tanítanak az iskolában, de azért néhány órán nem ártott volna odafigyelni.

o_see_as_i · http://kultblog.hu 2008.04.08. 13:37:50

nosferato: van két felesleges vessződ ebben a részben :)
"hogy valakinek nem tökéletes, nem túl jó, vagy egyenesen pocsék a helyesírása, nem lesz kevésbé érdekes, lehet szellemes, kreatív, fantáziadús, érzelmes, okos, és szép is."

amúgy teljesen azonosulni tudok a törekvésekkel. jómagam korrektorkodtam is, ezért nálunk (közös blog kulturális tartalommal) én szoktam irtani a hibákat, ha van időm rá. szerintem nálunk egy darab hiba sincs a listáról (amiből kimaradt az egyenlőre) ;)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.04.08. 13:57:40

"Találomra" kivettem a mondatból két vesszőt :D Az egyenlőre olyannyira klasszikus, hogy az volt a blog első bejegyzése. A szólistánkban szerepel, amiről most az jut eszembe, össze kéne fésülni ezzel a kutatási táblázattal, mert előbbiből hiányoznak ezek a számnevek, a megkell és a lessz is. A kutatásban szereplő szavak ern0 remek gyűjtései (re.blog.hu).

Tök arc vagyok, hogy "kutatásnak" nevezem ezt, de tulajdonképpen az. Én meg akkor kutató vagyok? Ha megtalálom a Monte Cristo aftershave-et, szólok.

(A rossz példák állandó felsorolása miatt szerintem az én blogomban van a legtöbb helyesírási hiba :))

o_see_as_i · http://kultblog.hu 2008.04.08. 14:04:08

"ráhibáztál" a vesszőkre ;)

egyébként én néha abba futok bele, h a "bibliában" (A magyar helyesírás szabályai) se találok bizonyos dolgokat. ha gondolod, ilyen esetekben kommentelek egyet, hátha te ki tudod kutatni a frankót :))

Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2008.04.08. 14:18:03

A helyes megfejtéseket is közölhetnétek erre az össznépi nyelvi lottóra vonatkozólag, mert hirtelen nem is tudom, hogy hogy kellene helyesebben leírni a majálist :)

Wale · http://faszkorbacs.freeblog.hu 2008.04.08. 14:40:05

A "lesz" szónál én msn-en figyeltem meg, hogy rengeteg ember hosszú sz-szel írja.. és a muszáj szóval is elég sok embernek problémái vannak.. =S

Maitai · http://maitai.freeblog.hu 2008.04.08. 16:00:09

Hozzátenném még a helység-helyiség örök kérdését, a tanÚ-t és azt, hogy nem "nem-e hibás", hanem "nem hibás-e".
Hol lehet korrektornak tanulni? Asszem az alapok megvannak. ;-)

o_see_as_i · http://kultblog.hu 2008.04.08. 16:27:56

Maitai: én is a Külkeren végeztem, mégis voltam korrektor ;)
vannak tanfolyamok is (kiadók szervezik általában), én viszont mezei szőrszálhasogatóként feleltem meg a próbamunkámmal :)

nosferato: íme, az első találatom! a tartalomdíjmentes egybe írandó [125.c) A jelöletlen határozós összetételek tagjait mindig egybeírjuk], de mi van akkor, ha hozzácsapok egy ragot? tartalomdíjmentesen vagy tartalomdíj-mentesen? így ugyanis 7 szótagú lett a szentem...

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.04.08. 16:37:31

o_see_as_i: A Biblián/Alkotmányon kívül sok forrásom nekem sincs, nagyon ritkán túrom az Internetet, van még 1-2 könyvem, de messze nem vagyok a helyesírás kályhája, amitől mindig el lehet indulni. Ha valamit nem tudok, nézelődöm egy órát, ha nem találok semmit, akkor azt szoktam kiírni a blogban, hogy nem tudom :-)

PAStheLoD: a "helyes megfejtéseket" beírtam a Szólista nevű "kiadványunkba" (de nagyképű, többes szám, kiadvány, hehe), a majálist például úgy kell írni, hogy május 1-jén. Azokat a számneveket, amik 1-re végződnek, elég érdekesen kell írni, ezt tanultuk, ki-ki 10-20-30-50 évvel ezelőtt, erről van egy külön bejegyzésem (link lent).

Wale: jól mondod... a muszájra akár külön kampányt lehetne építeni, mert ismerek olyanokat is, akiknek ezt leszámítva nagyon jó a helyesírása, és meg vannak róla győződve, hogy a muszáj az viszont muszály, bárki bármit mond. Mert úgy hangzik jól. Mintha amúgy régen sokkal több szót írtunk volna LY-nal, de mivel kiejtésben nincs különbség, sokan érvelnek azzal, hogy haladunk a j felé (példát nem tudok mondani)... na de fordítva?!

Az általatok említettekhez kapcsolódó bejegyzéseim:
helyesiras.blog.hu/2007/05/24/elsejen
helyesiras.blog.hu/2007/05/03/muszaj
helyesiras.blog.hu/2007/04/09/mellekhelyiseg
helyesiras.blog.hu/2007/04/07/buzi_e_vagy_1

ttl 2008.04.08. 17:35:39

Én valamiért úgy érzem, ezek a hibák tipikusan kor-specifikusak. A legfiatalabbak írják jellemzően a leszt lessznek és a muszály is inkább az ifjaknál előforduló hiba, nem beszélve a kötőjelek elhagyásáról és a számnevek utáni hasonulás figyelem kívül hagyásáról. Aztán ez elmúlik, olvasnak, tanulnak és rögzül a helyes forma. Ezért amit te ezzel táblázattal kimutattál talán leginkább az, hogy egyre fiatalabbak a blogot író gyerekek:)

Sola 2008.04.08. 21:23:27

Azt hiszem a helyesírási hibák nem csak írásban jelentkeznek, hanem szóban is.
Egyébént van egy saját kreálmányom, ennél rosszabb szerintem nem lehet:
"de viszont avval tudnák"

Puding · http://puding.freeblog.hu 2008.04.08. 23:28:49

Nos én emlékszem hogy anno általánosban a legjobb helyesíró voltam... azóta nem tanulom.
De amitől a falra tudok mászni a mai napig az a ,,fog lenni". ( egyszerűbben és szebben: lesz.)

Puding · http://puding.freeblog.hu 2008.04.08. 23:32:05

És ha azt akarom írni, hogy ,,meglehet, de ilyenre még nem volt példa" akkor a meglehet ( mint van esélye hogy létezik) szót nem egybe kell írni?? Ebben az esetben a statisztika azon szava érvényét veszti...

törögbasa 2008.04.21. 11:52:56

Párszor nekifutottam ennek a mondatnak:

Erről a pályázatról én is írtam pályázat című bejegyzésemben pontosan egy évvel ezelőtt.

míg leesett, hogy honnan hiányzik az idézőjel (és honnan a vessző).
süti beállítások módosítása