HTML

Hétköznapi helyesírás

Javítsunk együtt megkopott helyesírásunkon! Helyesírásunkkal – ha még személyesen nem találkoztunk valakivel – eláshatjuk magunkat, mindjárt az első percben.

FB

Goldenblog 2008 kategóriahelyezett - kultblogok

Legutóbbi hozzászólások

  • bmn: @mdi: miért, azt gondolod, hogy a süket nem jelenti azt, aki nem (vagy alig) hall?... :-o (2022.03.23. 00:53) Egyenlőre vs. egyelőre
  • cila41: A parlamenti üléseken sok képviselőtől hallottam már a következőt "mondok egy példát!Például stb, ... (2019.03.03. 12:47) Degradál
  • leobusz: A számoknál változott a helyesírási mód. Én a régi szerint tanultam, akivel beszéltem és közelítől... (2018.08.05. 01:06) LEGGYAKORIBB HIBÁK (K-Z)
  • suuhh: Ha valami sérti a fülemet, mindig elgondolkozok azon, hogy mi is lehet az az ok, ami miatt valaki ... (2018.02.09. 11:48) Oltsd fel, gyújtsd le
  • Valaki2: @Dester: megjegyzés, a utál - útál (ezt még megértem) durva - dúrva (ezt már kevésbé, nem is hoss... (2017.08.25. 11:21) Muszáj ezt?
  • armisz: Ja és a higyjem az higgyem. Egyébként diplomás vagy? (2017.03.15. 07:46) LEGGYAKORIBB HIBÁK (A-J)
  • feldedr: "A folyamatosan, egy sorba írt címeket a következőképpen lehet írni (az MHSZ alapján):" Éppen jó ... (2017.03.14. 12:35) Címzés és megszólítás
  • Maracska: na még egyszer: hétköznapokon vagy hétköznapokban. (2016.10.25. 07:33) KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK
  • blogollol: "a médiák lecsaptak a hírre"? Mióta tud egy fogalom lecsapni bármire is? Egy ember lecsaphat egy l... (2014.05.05. 09:55) Médiák, médiumok
  • mkuk: Ne haragudjatok amiért ennyivel tudok csak hozzájárulni a fenti kis esszéhez, de a háromszögre én ... (2013.10.23. 15:06) Egybeírjuk-különírjuk 1.

2007.04.09. 18:58 | Horváth Oszkár | 21 hozzászólás

Mellékhelyiség

Ez még mekkora klasszikus! A lényeg, hogy a települések azok helységek (Pécs, Makó, Hódmezővásárhely, Los Angeles, Csepel:), az épületekben található szobák viszont helyiségek, tehát ott még van egy i. Ez alapján:

Kerülendő: mellékhelység, kerthelység, helység (épületrészre)
Ajánlott: mellékhelyiség, kerthelyiség, helyiség (épületrészre)

Tiszteletre méltó, ahogy próbálunk választékosak lenni, amikor nagyon-nagyon "kell" vécére mennünk, lefékezünk egy út menti objektumnál (rendszerint nem könyvtár), és a csaposnál sietségünkben a mellékhelység iránt érdeklődünk. Ne finomkodjunk, legalább kisebb a kontraszt! Mondjunk vécét, azt érti mindenki, és még helyes is! Ha pedig olyan urak vagyunk, hogy a választékosságot oda is magunkkal visszük, akkor azon a kihagyott i betűn már nem fog múlni. Ha egy i betű is számít, valószínűleg már rég beszartunk.

És ha már a választékosság luxusát megengedjünk magunknak, akkor legyünk olyan urak, hogy fogyasztunk is valamit az adott helyen, igyekezzünk valamivel a szóda fölé licitálni, mondjuk egy üdítőig, vagy kávéig. Ha van gyerek, akkor ő kaphat egy piramist, vagy egy lúdlábat, esetleg gerbaud-t, de az legtöbbször nincs, mert nehéz leírni, vagy jogdíjjas (helytelen!:).

21 komment

Címkék: klasszikus hibák sokan tudják


A bejegyzés trackback címe:

https://helyesiras.blog.hu/api/trackback/id/tr6856493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Klarissza 2007.04.10. 11:32:01

Mit is tehetnék, ez esetben bennem is van némi (ál)szemérem, így azután a konkrét kifejezés megkerülésével a mosdót szoktam keresni. Természetesen mindenki tudja (és én is tudom, hogy tudják), nem a reggeli csipát megyek a szememből kimosni.

A helyiség és a helység megnevezés keverése oly mindennapos már, hogy lassan belefáradok mindenkit kijavítani. Ugyanígy vagyok az egyelőre és az egyenlőre szavakkal is. (Olvastam, volt téma ez is.)

Nosferato!
Nem is tudod milyen fontos küldetést teljesítesz!



Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.10. 12:42:34

Köszönöm-köszönöm! Küldetés az van, teljesítés viszont csak akkor lesz belőle, ha sokan el is kezdenek olvasni. És még ebben az esetben is kicsit félek, hogy inkább csak a velem egyetértők bólogatását érem el (azt meg minek, ők már helyesen írnak), akit pedig kijavítok, az megsértődik és sose jön többet. Szóval lehet, hogy nem jó a hangnem...

Alvomacko 2007.04.10. 13:02:30

Szerintem a hangnem tökéletes! Inkább terjeszteni kellene mindefelé a dolgot! Majd én is megteszem. :-)

Alvomacko 2007.04.10. 13:02:53

dolgot helyett blogot! :-)

Klarissza 2007.04.10. 13:08:56

Aha!
Értem ám, és javítom is: milyen fontos a küldetésed.
Na, ez például egy stilisztikai hiba volt.
Köszi.

Én is véletlenül találtam rá az oldalra. Ez mással is meg fog történni. Fontos tudnunk, hogy nem vagyunk egyedül, akik még szeretnek vagy legalábbis szeretnének szépen és főleg helyesen magyarul beszélni, és írni.

Ajánlhatok témát?

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.10. 13:40:17

Témát olyannyira ajánlhatsz, hogy nagyon. Sőt, egyszer talán jó sokára annyira megenyhülök, hogy csapatmunkává varázsolom, de ennek csak akkor van értelme, ha olvasó is van. Egyelőre egy TÉMA.txt nevű fájl a weboldal motorja.

Az nem baj, ha néha bevágok ilyen firkálmány vicces leveleket is, mint a Kedves Kovácsné? Hátha az embernek az lesz a benyomása, hogy "basszus, vajon én is ilyen gáz vagyok?". Van ebből egy helyes kis gyűjteményem, nem nagy, de tanulságos, és a vicces tartalom vonzza a látogatókat.

Klarissza 2007.04.10. 14:19:48

Na, most jól befürödtem!
Ez a "weboldal motorja" nekem úgy hangzik, mintha kínaiul lenne. Ez azonban nem az a hely, ahol el kéne magyaráznod. Az eredeti témához meg tényleg nincs köze. Megkérdezek majd egy ezügyben járatos illetőt.

Témák:
inkognitó-inkognitóban

Perfekt vagyis kitűnően beszél valamilyen nyelven-perfektül beszél (persze ilyen nyelv nincs)

Rendre összekeverik:
nyomon követ-figyelemmel kísér (pl.a figyelemmel követ- helytelen)

bonyolít-úm. túlkomplikál
lebonyolít-elintéz
(Régen még beosztás is volt olyan, hogy bonyolító -valamilyen ügyintéző volt a szentem.)

A következőhöz pedig tényleg többen kellenénk:
A bankokban kell hogy legyen egy helyiség, ahol a nagyobb összegű készpénzezes ki és befizetéseket kezelik. Ezt úgy nevezik intimkassza. Kicsit furán hangzik nem? Találhatnánk végre erre egy szebb kifejezést is.
Nem akarok visszaélni a helyzettel, úgyhogy "abbafejezem".:-)

Végül: fontosak az említett levelek is elrettentő példának. Szomorúsággal vegyes derűvel olvastam ezt is.





Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2007.04.10. 16:53:45

Jók! :) A "bonyolít"-ra nem biztos, hogy találok elég jó bizonyítékot, de a "degradál" szóval mehet egy lapon.

A perfektről pedig az jutott eszembe, amikor valami új, eredeti csomagolású árura azt mondják, "originált" :-)

Az intimkassza valóban elég idétlen, mintha ott kéne fizetni valami ősi mesterségért. Az intim a könyv szerint bizalmas, meghitt, így azért megáll a kifejezés, de a "meghitt" miatt betehetnének oda valami szobanövényt, meg egy képet a falra. Ha mindjárt bizalmi pénztárnak neveznék, az sokat segítene. Lehet ám, hogy azért így írják ki, mert a nemzetközi kifejezés külföldiek számára is felismerhető. Erre jobb megoldás, ha kiírjuk magyarul, alá meg angolul.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.04.12. 10:06:36

A 'bonyolító' mint munkakör ma is létezik

Általában külkereskedelmi cégeknél dolgozó titkár(nő), aki az üzletkötő által megkötött üzletet a gyakorlatban megszervezi, lebonyolítja

KacorkIrály · http://www.kacorkiraly.hu 2007.10.20. 08:34:54

Gerekkoromban sokáig nem tudtam megjegyezni, hogy melyik-melyik. Mikor kell az i-betű? Amikor a szobáról vagy amikor a városról beszélek? (Erről jut eszembe: a vagy, a sok egymás utáni vagy meg a vagy-vagy használata -pl. mikor kell vessző - is megérne egy misét!) Végül az ellentét rögzítette bennem: az a szól, ami a kisebbet jelenti (a szobát) - hosszabb a szó (kell az i).

KacorKirály 2007.10.20. 08:37:10

Na, ez szép lett. Tehát a hosszabb szó (amiben i is van) jelenti a kisebb helyet.

És most már nem ismétlem meg, akárhogyan is rontottam el...

Zheran 2008.03.31. 12:23:02

Szia nosferato!

Bár ez már régi bejegyzés, és a kommentem nem is kizárólag erre a témára vonatkozik, azért remélem eljut Hozzád... Szóval, jó lenne referenciákat is csatolni a javításohoz - így a hitetlenek is jobban el tudnák fogadni a dolgokat :)
Csak így tovább!!!

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2008.03.31. 14:48:44

Referencia alatt mit értesz? Hivatkozást a forrásra? Vagy ha én javítok bele a cikkbe, mert valaki szól a hozzászólások között, akkor hivatkozást rá? Vagy hivatkozást az MHSZ-re, vagy hivatkozást már weboldalakra? Illetve mi a "javítás"? Amikor belejavítok a cikkbe, vagy a "helyes" (ajánlott) változatnak feltűntetett szavak?

A szavakat külön-külön értem amúgy, csak így együtt nem :)

Zheran 2008.08.19. 13:45:22

"Javítás" alatt a hibásan írt szavak helyesbítését értem. Hivatkozás alatt meg bármilyen "akadémikus forrást", pl. az MHSZ-t gondoltam. Ja. :)

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.03.08. 11:29:58

Kedves nosferato!
Mint sokan mások, én is véletlenül találtam rá a blogodra. Színvonalas és humoros, nagyon tetszik.
Viszont a "tiszteletreméltó"-t nem egybeírjuk, hanem külön. Helyesen "tiszteletre méltó". Remélem nem haragszol, hogy javítottam:) Csak mint bajtárs tettem ezt, és mivel iskolaújságot szerkesztek és lektorálok, ezért a helyesírás-ellenőrzés nálam szakmai ártalom és hobbi is egyben:) és én is január 29-én születtem, mint te:) Éljen, éljen!

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.03.11. 12:10:03

@HRita: köszönöm a pozitív értékelést. Javítottam a tiszteletre méltót, meg gyorsan megnéztem a többi blogomban is, nem szerepel-e rosszul. Érdekes, ott jó volt.

Tudnám, honnan derül ki a szülinapom :) (Másik blogból? Iwiwről? :)) 2010-es szülinapodhoz elsőként gratulálok akkor!

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.03.13. 16:12:05

@nosferato: Nem-nem, sokkal prózaibb a megoldás: ezt a blogot olvasva láttam a rövid bemutatkozásodnál, hogy egy napon van a születésnapunk:)

Anim · http://www.supertutorial.hu 2009.06.23. 10:17:04

ez jó hely, egyébként én nem tudok helyesen írni

de jó ötlet ez a blog, mert a hozzászólók a végtelenségig dumálhatnak egymással

Anim · http://www.supertutorial.hu 2009.06.23. 10:19:19

szerintem háritának nincs igaz, mert miért ne lenne helyes egybe írni a tiszteletreméltót?

miért ne lehetne össze vonni mint bármilyen összevont szavunkkal hasonlóan?

HRita · http://gorbe-sminktukor.blog.hu 2009.06.24. 20:07:07

@Anim: Szerintem háritának igaza van, és először is az "össze vonni"-t kéne összevonni. A tiszteletre méltónak kétféle esete van, külön ebben az esetben írjuk, ahogy nosferato tette, pl. tiszteletre méltó az, hogy... de a tiszteletreméltó atya, őexcellenciája etc. már egybeíródik. Tehát részben neked is igazad van:)

oncogito 2010.05.16. 13:43:06

Szerintem a kulturált viselkedés legalább olyan fontos, mint a helyesírás.
Nem luxus!

Ha mellékhelyiséget keresünk, lehet mondani mosdót is, nem kell feltétlen vulgárisnak lenni.
A kultúra nem csak máz, az együttélést teszi élhetőbbé.
A kulturálatlanság gátlástalansággá lesz -- és ez nem jó.
süti beállítások módosítása